SVET O SLOVENSKU: Čo spája Horalky, Indulonu a Harmasan?

Existuje zopár legendárnych slovenských značiek výrobkov, ktoré sú v Česku dodnes populárne, aj keď mladá generácia už netuší nič o ich pôvode. Tí starší si zasa pri nich spomínajú na Československo.

Ilustračný obrázok k článku SVET O SLOVENSKU: Čo spája Horalky, Indulonu a Harmasan?
Zdroj: TASR

Český portál Lidovky.cz podrobne spomína na niekoľko slávnych produktov, ktoré vznikli v slovenských závodoch ešte za čias Československa. Niektoré z nich sa masovo rozšírili ako z núdze cnosť, pretože socialistické plánované hospodárstvo nedokázalo pokryť dopyt po všetkých tovaroch. Iné si navždy podmanili chute Čechov a Slovákov a ich silné miesto na trhu neohrozil ani prílev zahraničných výrobkov.

Najobľúbenejší susedia

Portál píše, že slovenské produkty ako toaletný papier Harmasan, krém Indulona alebo arašidové oplátky Horalky kedysi Česi kupovali s inými pocitmi ako dnes. Často to bol nedostatkový a tým pádom luxusný tovar, alebo univerzálny prostriedok na všetko. “Slováci sú naši najobľúbenejší susedia a národ vôbec. Kladný vzťah máme aj k ich značkám,” citujú Lidovky.cz marketingového konzultanta Zdeňka Hašeka.

Mnoho mladých Čechov však už vôbec netuší o slovenskom pôvode týchto výrobkov, ani o ich legendárnej histórii. “Indulonu, Horalky, alebo Harmasan pozná skôr staršia generácia. Mladší si nebudú istí ich pôvodom a vôbec nebudú riešiť, či sú české alebo slovenské,” dodáva Hašek.

Nostalgické spomienky

Indulona je kráľovnou českých kúpeľní už celé desaťročia, aj keď dnes už to nie je iba jedna univerzálna modro-biela tuba na všetko. Ponúka široký produktový rad, o ktorom sa za socializmu nemohlo zákazníkom ani snívať. “V tom čase používali muži Indulonu na popraskané ruky, ženy si ju natierali na tvár a matky ňou ošetrovali svoje deti. Často sa používala aj ako ochrana proti slnku,” uvádzajú Lidovky.cz.

Minulý rok sa na slovenskom i českom trhu predala Indulona za 180 miliónov českých korún. Ak by sme sa na štatistiku pozreli naozaj dobovo, tak od začiatku jej výroby sa medzi zákazníkov dostalo viac ako 400 miliónov túb tohto obľúbeného krému, ktorý sa stále vyrába v slovenskom meste Hlohovec.

Ďalšou slovenskou “perlou” je toaletný papier Harmasan, ktorý však v porovnaní so svojou pôvodnou verziou značne zmäkol. “Harmanecké papierne ho prvýkrát vyrobili v roku 1972,” píše portál a pripomína, že koncom osemdesiatych rokov minulého storočia sa z neho stal skutočne luxusný tovar. Na trhu bol totiž akútny nedostatok tejto základnej hygienickej potreby a ľudia stáli na toaletný papier v dlhých radoch celé hodiny.

Výber slávnych slovenských výrobkov v Česku uzatvárajú obľúbené oplátky Horalky. Ich výrobcom je I.D.C. Holding v Seredi, ktorý vyrába aj ďalšie legendárne pochúťky, ktoré u Čechov bodujú ešte viac. “Zatiaľ čo Slováci uprednostňujú Horalky, Česi si radšej pochutnajú na Mile, ktorá sa vyrába zo sušeného mlieka. Ročne ich zjedia až 50 miliónov kusov.”

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame